Firma Michelin ogłosiła plan produkcji opon w 100 procentach nadających się do recyklingu. Ma on zostać zrealizowany do roku 2048. Francuski producent poinformował, że bada wykorzystanie drewna w swoich oponach.
Michelin chce zastąpić kluczowe składniki ropy naftowej produktami opartymi na drewnie i ma nadzieję na pokazanie pierwszej opony z użyciem drewna w 2020 roku – twierdzi Cyrille Roget, dyrektor Michelin ds. komunikacji naukowej i innowacyjnej.
Droga do tego ambitnego celu ma zostać osiągnięta dzięki programom badawczym w zakresie materiałów pochodzących z zasobów biologicznych, takich jak projekt BioButterfly. Program BioButterfly został uruchomiony w 2012 roku z Axens i IFP Energies Nouvelles, w celu stworzenia syntetycznych elastomerów z biomasy, takiej jak np. drewno, słoma czy buraki.
Zobacz także: BigRep testuje pierwszą, drukowaną 3D i bezpowietrzną oponę rowerową
Michelin opracowuje innowacyjne rozwiązania, aby zintegrować w oponach więcej materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. „Drewniane” opony nadal będą miały większość komponentów używanych dzisiaj, ale elastomery ze zrębków zastąpią zawartość oleju.
Zobacz także: Inteligentna, betonowa ściana projektu NOWLab i BigRep
„Pracujemy nad tym, aby rozwinąć druk 3D z gumy. Jesteśmy na wczesnym etapie tej technologii. Ale musi być uprzemysłowiony i gotowy na przyszłość.”- powiedział Roget
Firma wierzy, że pewnego dnia druk 3D zrewolucjonizuje proces produkcji opon. Zaawansowane materiały i technologie druku 3D zostaną wykorzystane do wyprodukowania i odnowienia bieżnika, który ma nadawać się do recyklingu. Roget przyznaje, że realistyczne ramy czasowe druku 3D opon to 10-15 lat, ale ma nadzieję, że nowe technologie to zmienią.
Źródło: 3ders.org