W przeddzień rewolucji – dzieje wirtualnej rzeczywistości

W przeddzień rewolucji – dzieje wirtualnej rzeczywistości

Jak to wszystko się zaczęło? Gdzie i kiedy był ten przełomowy moment? Przybliżę Wam dzieje wirtualnej rzeczywistości i pokażę jak próbowano zrealizować ideę dawniej.

Czym jest rzeczywistość wirtualna i rozszerzona?

Zanim opiszę jak zaczęła się wielka rewolucja, która dzisiaj ma miejsce, warto wspomnieć czym jest wirtualna oraz rozszerzona rzeczywistość.

Terminem wirtualna rzeczywistość określamy trójwymiarowy, interaktywny świat stworzony przez komputery. Za pomocą najnowszych zdobyczy technologii człowiek różnymi zmysłami odczuwa to, co wykreuje maszyna. Przy pomocy gogli wirtualnej rzeczywistości, takich jak słynne Oculus Rift, inny obraz emitowany jest na lewe i prawe oko. Dzięki temu zmysł wzroku zostaje „oszukany”- przesunięcie obrazu idealnie oddaje rzeczywisty odbiór.

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Angielska firma Tesla stworzyła prototyp kostiumu, który pozwala odczuć np. uderzenia czy dotyk wytworzony przez komputer. Zmysł słuchu zaspokojony jest przez słuchawki, smak i węch oszukujemy od dawna. W ten sposób jesteśmy dzisiaj w stanie oszukać wszystkie pięć zmysłów i całkowicie zanurzyć się w świecie cyfrowym, prawie jak w Matrixie.

Rzeczywistość rozszerzona to połączenie świata realnego z cyfrowym. Przykładowo, przy pomocy kamery nagrywamy obraz, który w czasie rzeczywistym jest emitowany na ekranie. Za pomocą komputera nakładamy na obraz (czy ekran) elementy wirtualne.

Pierwsze podejście

Za prekursora i twórcę wirtualnej rzeczywistości uznaje się Myrona Kruegera. Stworzył on w 1969 roku pomieszczenie, w którym znajdowała się instalacja zmieniająca kolor w zależności od ruchu osoby tam przebywającej.

W przyciemnionym pokoju, na ścianach, znajdowały się cztery rury wypełnione fluorestencyjnyą substancją. Kolor oraz dźwięk w pomieszczeniu zmieniał się w zależności od ruchu osoby.

W przeddzień rewolucji - dzieje wirtualnej rzeczywistości VR wirtualna rzeczywistość

Szkic pomieszczenia „Glowflow”, stworzonego przez Myrona Kruegera. Źródło: compart-bremen.de

Wraz z rozwojem technologii możliwe stało się rozbudowanie instalacji. Tak w 1992 roku powstał projekt CAVE- pomieszczenie składające się z ekranów emitujących spójny obraz, dzięki czemu można było odnieść wrażenie przebywania w innym wymiarze.

W przeddzień rewolucji - dzieje wirtualnej rzeczywistości VR wirtualna rzeczywistość 1

Projekt CAVE. Źródło: nextnature.net

Innym ciekawym pomysłem, bardziej nawiązującym do tego co dzisiaj obserwujemy, był prototyp przenośnego telewizora, zaprezentowany w 1967 roku przez austriackiego artystę Waltera Pichlera. Niestety nigdy nie wszedł do produkcji.

W przeddzień rewolucji - dzieje wirtualnej rzeczywistości VR wirtualna rzeczywistość 2

Pomysł przenośnego telewizora. Źródło: db-artmag.de

W służbie gamerom

Nie ma wątpliwości, że wirtualna rzeczywistość od początku skazana jest na odtwarzanie gier. Pierwszym podejściem była konsola Virtual Boy wypuszczona przez Nintendo w 1995 roku. Jest to pierwszy headset w historii, emitujący inny obraz na lewe i prawe oko, dzięki czemu daje pełne odczucie głębi. Na tej samej zasadzie działają dzisiejsze zaawansowane gogle.

Niestety konsola okazała się finansowym fiaskiem. Emitowany obraz, składający się z różnych odcieni czerwonego, powodował bóle głowy. Mimo to na konsolę wydano 22 gry, w tym Tetris i Mario.

Tak dochodzimy do roku 2013, kiedy to światu zaprezentowano gogle Oculus Rift. W kolejnym artykule opiszę boom, jaki ma obecnie miejsce.




2 thoughts on “W przeddzień rewolucji – dzieje wirtualnej rzeczywistości

Komentowanie jest wyłączone.