Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole

Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole

STEM/STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Arts, Maths) jest połączeniem dziedzin takich jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. To wspaniałe podejście do edukacji, która buduje kreatywność i uczy twórczego rozwiązywania problemów w projektach. Zachęca do krytycznego myślenia i uczenia opartego na dociekaniu. Jak zatem zacząć swoją przygodę ze STEM czy STEAM?

Jeśli jesteś nauczycielem czy edukatorem, być może już spotkałeś się z takim dylematem: znalazłeś/aś fantastyczną aktywność STEM/STEAM, ale masz dużą grupę dzieci, czasem w różnym wieku, na różnych poziomach umiejętności i niewątpliwie z ogromną zmiennością poziomu zainteresowania. Nauczanie STEM i STEAM w grupie może być wyzwaniem, ale da się je wykonać. Być może pomocne będą poniższe wskazówki.

Zobacz także: 6 pomysłów na kreatywne wykorzystanie druku 3D w szkole

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Zobacz także: Technologia wspierająca edukację. Dlaczego warto uczyć druku 3D w szkołach?

Wybierz dobrze zbadane i sprawdzone działania. Kiedy pracujesz z grupą, potrzebujesz projektów, które mają przewidywalne wyniki. W ten sposób potrafisz przewidzieć z czym ewentualnie mogą się zmagać uczniowie, tj. jaki element projektu może stanowić największe wyzwanie i ile czasu będzie potrzeba na jego rozwiązanie. Dzięki dobrze zbadanym działaniom masz szczegółowy plan, jak zrobić daną rzecz, co pozwoli ci zobaczyć, które kroki mogą doprowadzić do zmagań z wyprzedzeniem. To pozwoli ci się odpowiednio przygotować.

Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole 2

Przygotowanie jest kluczowe. Aby odnieść sukces w nauczaniu STEAM i jego adaptacji, musisz dobrze zrozumieć projekt. Najlepiej zrobić go z wyprzedzeniem. Możesz np. odkryć, że czas, który masz przeznaczony na projekt lub posiadane zasoby są niewystarczające i lepiej przygotować pewne elementy z wyprzedzeniem. Pewne części danego projektu mogą być np. wstępnie złożone w formie demostracyjnej.

Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole 1

Wykorzystaj moc grup. Podziel dzieci na grupy. Jeśli znasz mocne i słabe strony uczniów, spróbuj ich połączyć tak, aby uczniowie mogli pracować z ich mocnymi stronami i mieć pomoc w obszarach, w których radzą sobie nieco gorzej. Nawet jeśli niektórzy uczniowie nie potrafią wykonać pewnych kroków w zadaniu, będą się uczyć, obserwując swoich rówieśników. Uczenie się współpracy jest fantastyczną umiejętnością życiową!

Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole

Rozważ jakich narzędzi i sprzętu chcesz użyć. Czasami działanie może być łatwiejsze lub trudniejsze, po prostu przez zmianę używanych narzędzi. Jeśli np. pracujesz ze starszymi uczniami, możesz im nie wskazywać, jakich narzędzi będą potrzebowali. Jeśli będą mieli kilka do wyboru, może się okazać, że sami wybiorą te, uważają za odpowiednie do ukończenia projektu. Dzięki metodzie prób i błędów odkryją, które narzędzia najlepiej się sprawdzą i przez to lepiej zapamiętają dany eksperyment.

Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole 3

Rozszerzenie projektu i możliwości dalszej eksploracji. Jeśli Twoi uczniowie są zafascynowani nowym pomysłem lub koncepcją, zachęć ich do kontynuowania nauki, odkrywania i tworzenia. Nic nie wyzwala takiej kreatywności i innowacyjności bardziej niż prawdziwe zainteresowanie tematem. Można tego dokonać, pozwalając im tworzyć nowe projekty, zachęcając do majsterkowania lub dostarczając dalszych zasobów lub pomysłów na kolejne projekty.

Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole 4

Skoncentruj się na prawdziwym celu – uczeniu się. Twoje projekty mogą nie wyglądać idealnie. Mogą wystąpić jakieś awarie. Mogą pojawić się znaki zapytania. Ostatecznie celem nauki STEM i STEAM jest rozwój umiejętności. Umiejętności te obejmują krytyczne myślenie, dociekanie, kreatywność i współpracę. Jeśli nawet efekt końcowy pracy uczniów będzie odstawał od Twoich wstępnych wyobrażeń – nie przejmuj się! Pamiętaj, że zawsze możesz wrócić do działania w innym czasie i spróbować ponownie. Wszyscy wielcy innowatorzy w historii znają moc próbowania i uczenia się od niepowodzeń.

Tych kilka wskazówek pomoże Ci w adaptacji STEM/STEAM w Twojej szkole 5

 

W Rabbit Form specjalizujemy się w organizowaniu i prowadzeniu szkoleń i warsztatów z druku 3D w edukacji w duchu STEAM. Wspieramy pracę nauczycieli i wzmacniamy ich kompetencje zawodowe w zakresie projektowania przestrzennego i druku 3D, zgodnego z potrzebami szkoły. Pomagamy w zrozumieniu obsługi drukarki 3D i jej efektywnego wykorzystania podczas zajęć z uczniami. Kładziemy nacisk na kształcenie praktycznych umiejętności nauczycieli w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów z wykorzystaniem druku 3D. Mamy udokumentowane doświadczenie w pracy z uczniami szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i z uczelni wyższych, przeprowadzając ich bezstresowo przez proces „od wirtualnego projektu po fizyczny obiekt w dłoni”.

Serdecznie zapraszamy do współpracy przedstawicieli szkół z całej Polski, które chciałyby wdrożyć technologię druku 3D w swojej placówce. Zapytania prosimy kierować pod adresem e – mail: info@rabbitform.pl lub pod numerem telefonu 600-816-927.

 

Źródło: steampoweredfamily.com; youtube.com

 

 

 

 



Portal o druku 3D i Wirtualnej rzeczywistości