Przełomowy moment dla cywilizacji VR

Przełomowy moment dla cywilizacji VR

W poprzednim artykule opisałem ideę wirtualnej rzeczywistości. W ten sposób doszliśmy do przełomu, jaki miał miejsce niecałe trzy lata temu.

Początek rewolucji

W 2013 roku Amerykanin Palmer Luckey wystartował na portalu Kickstarter z pomysłem stworzenia gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift. W krótkim czasie zebrał ponad 2mln dolarów. Wypuścił pierwszą wersję deweloperską (prototypową)- DK1.

Przełomowy moment dla cywilizacji 1

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Oculus Rift DK1. Źródło: oculus.com

Gogle gwarantowały pełne odczucie imersji, czyli głębi. Dzięki żyroskopom, obracając głowę obraz zmieniał się. Oculus okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę- twórcy gier i aplikacji przystąpili do pisania oprogramowania, dzięki czemu wirtualna rzeczywistość zaczęła się rozpowszechniać.

Zobacz również: Wirtualna rzeczywistość – od idei po wdrożenie

Kolejnym krokiem było wypuszczenie w 2014 ulepszonej wersji, DK2. Wyeliminowanych zostało wiele błędów, polepszona jakość obrazu oraz dołączono motion tracker, który śledził także ruchy głowy (przykładowo: nachylanie się nad stolikiem).

Przełomowy moment dla cywilizacji 2

Oculus Rift DK2. Źródło: heise.com

Mimo pewnych niedoskonałości, jak odczucie nudności w niektórych przypadkach, obserwujemy prawdziwy boom który zaczął właśnie Palmer Luckey i Oculus Rift.

W tamtym roku Oculus Rift został wykupiony przez Facebooka za 2 miliardy dolarów (!). Sprzedaż ostatecznej, konsumenckiej wersji Oculus CV1 ruszyła w styczniu 2016- w pierwszych minutach wyprzedano tysiące sztuk gogli. Headset kosztuje ok. 600 dolarów.

Inne produkty

Zdecydowanie największym konkurentem Oculusa jest HTC Vive.

Przełomowy moment dla cywilizacji 4

HTC Vive. Źródło: chip.pl

Gogle działają na tej samej zasadzie, co Oculus Rift. Różnią się tylko sposobem poruszania. W przypadku Oculusów, przemieszczamy się przy pomocy pada/klawiatury. W HTC możliwe jest poruszanie się w rzeczywistości, po obszarze wielkości 30 metrów kwadratowych. Dzięki temu lepiej odczuwamy imersję- mózg jest całkowicie oszukany.

Glen Keane prezentuje możliwości malowania w przestrzeni

Preordery na HCT ruszyy 29 lutego- w 10 minut wyprzedano ponad 15 tysięcy sztuk. W zestawie znajdą się także kontrolery, dzięki którym zobaczymy w wirtualnej rzeczywistości swoje ręce. Za zestaw trzeba zapłacić ok. 800 dolarów.

Kolejnym poważnym graczem na rynku jest Samsung, który wprowadził swoje gogle Gear VR. W połączeniu ze smartfonem otrzymujemy zestaw wirtualnej rzeczywistości, którego główną przewagą jest brak kabli. Ma to jednak swoją wadę, jaką są ograniczenia sprzętowe.

Przełomowy moment dla cywilizacji 5

Samsung Gear VR. Źródło: samsung.com

Tak właśnie przedstawia się teraźniejszość. Technologia zmienia się jak w kalejdoskopie, codziennie zasypywani jesteśmy nowinkami dotyczącymi wirtualnej rzeczywistości. W kolejnym artykule przedstawię, jak kreuje się przyszłość i czego możemy się spodziewać w nadchodzących miesiącach, dniach.

Zobacz również: W przeddzień rewolucji – dzieje wirtualnej rzeczywistości




3 thoughts on “Przełomowy moment dla cywilizacji VR

Komentowanie jest wyłączone.