Produkcja addytywna i żagiel drukowany 3D. Poznajcie projekt ALAser

Produkcja addytywna i żagiel drukowany 3D. Poznajcie projekt ALAser

ALAser to nazwa projektu Włocha, Andrei Giovenzana, który jako pierwszy zaprojektował żagiel w technologii 3D. I choć na pierwszy rzut oka może to brzmieć niedorzecznie, pierwsze eksperymenty zakończyły się powodzeniem. Czy innowacyjny pomysł ma szansę się upowszechnić? Oceńcie sami.

Konstrukcja którą opracował autor projektu jest sztywna i podzielona na 4 samonośne płyty. Aby móc go używać, wykorzystał w tym celu technologię addytywną, którą także wcześniej wykorzystywał w swoich pracach. Do realizacji wybrał drukarkę Sharebot 3D. Zobaczmy jego historię.

Technologia i sport

Wszystko zaczęło się od rozmowy z przyjacielem po udanym wypadzie na łódki: pomysł polegał na innowacji żeglugi, eksperymentując z nowymi żaglami.

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Kiedy musisz przetestować coś, czego nie znasz, nie masz ambicji. Nie szukasz żadnego rekordu, po prostu chcesz spróbować, ponieważ chcesz sprawdzić, czy miałeś rację co do wszystkich swoich teorii. Niesamowite!

Produkcja addytywna i żagiel drukowany 3D. Poznajcie projekt ALAser 1

Produkcja addytywna i druk 3D. Jak z nich korzystać?

Druk 3D zmienia wszystko. Korzystanie z addytywnych narzędzi produkcyjnych pozwoliło ograniczyć koszty i okazało się całkowicie darmowe podczas etapów projektowania: drukowanie 3D dało projektantom możliwość zrealizowania dowolnego kształtu, który chcieli uzyskać. W tym celu wykorzystano profram Sharebot NG, aby zrealizować wszystkie panele obsługujące narzędzia, złącza i wszystkie elementy potrzebne do prawidłowego łączenia paneli.

Produkcja addytywna i żagiel drukowany 3D. Poznajcie projekt ALAser ALAser Sharebot 3D sport Żagiel 3D żeglarstwo
Jedną z ważnych funkcji, która była wymagana do osiągnięcia sukcesu to maszt. Powinien być używany jako wsparcie dla całego żagla. Oprócz tego złącza (rysowane na różnych wysokościach), powinny umożliwiać łączenie żeber z masztem w taki sposób, aby mogły się obracać bez utraty sztywności. Ważną i bardzo techniczną kwestią była struktura rurowa podpór, ponieważ muszą one umożliwić dotarcie do właściwej powłoki. Ze względu na wszystkie te kwestie jeden z głównych tematów dotyczył materiałów. Po wielu testach użyto ABS, który lepiej wchodził w reakcję z wodą.

Co powiedzieli skiperzy

Jestem bardzo zaskoczony, wyniki są daleko poza oczekiwaniami. Żaglówka zareagowała bardzo dobrze, gdy prędkość wiatru przekraczała 10 węzłów. Miałem jedynie niewielkie problemy z stabilnością podczas skręcania dziobem – powiedział Maurizio, doświadczony żeglarz

Testy przeprowadzone z wiatrem o sile 10 węzłów wykazały dobrą sztywność i opór w tym samym czasie: nasze obliczenia a także eksperymenty laboratoryjne z różnymi materiałami były dobre. Udało nam się uniknąć efektu odkształcenia na każdym panelu. Mówiąc o aerodynamice: wiedzieliśmy, że umieszczenie CV może nam przysporzyć kilku problemów, co z resztą się potwierdziło podczas testów terenowych (po raz kolejny: nasze obliczenia CFD były dobre). – powiedział David, również doświadczony żeglarz

Produkcja addytywna i żagiel drukowany 3D. Poznajcie projekt ALAser ALAser Sharebot 3D sport Żagiel 3D żeglarstwo 1

Dane techniczne

  • Wysoki, sztywny żagiel o wysokości 4 m składający się z 4 niezależnych paneli do automatycznego regulowania
  • Każdy panel ma wymiary 1000 x 1115 mm (wysokość i długość)
  • Waga każdego z paneli: 1720g
  • Profil NACA08
  • Każdy panel składa się z 3 polistyrenowych żeber z powłoką rdzeniową
  • Pokrycie z 2 warstw polipropylenu
  • Precyzyjny system zaczepów wykonany z ABS przy użyciu drukarki 3D Sharebot N

Źródło: www.sharebot.it

Autor: Milena Piskorz



Nowymi technologiami interesuje się od kilku lat. W Rabbit Form zajmuje się m.in. działaniami z obszaru PR. Prywatnie jest także entuzjastką muzyki, kultury włoskiej, sztuki kulinarnej, jazdy na nartach i snowboardzie.