Podkładka BuildTak – naprawdę na TAK? RECENZJA

Podkładka BuildTak – naprawdę na TAK? RECENZJA

Problem ze słabym przyklejaniem się drukowanego elementu do stołu jest prawie tak stary jak drukarki 3D. Cała społeczność miłośników drukarek 3D podzieliła się na entuzjastów jednych rozwiązań oraz przeciwników drugich. Jedni wolą drukować ABS-em na taśmie kaptonowej, inni na szybie z nałożonym klejem do papieru lub posmarowaną sokiem ABS-owym, jeszcze inni wolą drukować z PLA na samej szybie lub używają do tego słynnej już w drukarskim świecie niebieskiej taśmy malarskiej.
Stawia to początkujące osoby przed trudnym wyborem. Czy wybrać jedną metodę i kurczowo się jej trzymać i nabierać coraz większej wprawy podczas swoich kolejnych wydruków. A może spróbować wszystkich po kolei i wybrać tę, która jest dla nas najbardziej odpowiednia. Niestety wybór nie jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać. Poszczególne metody różnią się trudnością w użyciu. Nie każdy będzie miał na tyle cierpliwości, aby równo i dokładnie przykleić taśmę kaptonową do szyby. Inna osoba natomiast nie będzie chciała tworzyć soku z odpadów ABS-owych w oparach niezbyt przyjemnie pachnącego acetonu. Na szczęście części tych dylematów nie będziemy musieli rozwiązywać.

Podczas tegorocznych Dni Druku 3D w Kielcach dzięki uprzejmości Łukasza i Mileny z Rabbit Form, stałem się szczęśliwym posiadaczem specjalnej naklejki na stół, która ułatwia przywieranie materiału podczas drukowania.
Stwierdziłem, że jest to świetna okazja do jej przetestowania i podzielenia się własnymi spostrzeżeniami z jej użytkowania.

Podkładka nazywa się BuildTak i z wyglądu przypomina czarny kawałek grubego papieru lub jakiegoś tworzywa sztucznego. Z drugiej strony mamy białą folię, którą odrywamy przed naklejeniem do stołu. Jest to jednolity kawałek, więc jego instalacja jest znacznie łatwiejsza niż kaptonu czy taśmy malarskiej. Dostępna jest w pięciu rozmiarach: 114x114mm, 139x139mm, 165x256mm, 203x203mm, 254x228mm, 254x228mm, 254x254mm, 304x304mm, 406x406mm. Są również wersje okrągłe, przeznaczone dla drukarek typu Delta. (BuildTak można kupić w sklepie get3d.pl)

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

fot1

fot2  fot3

Według opisu znajdującego się na stronie producenta podkładka BuildTak ułatwia drukowanie z ABS, PLA, HIPS, PET+, Laybrick, Laywood, Woodfill oraz podczas filamentami elastycznymi. Natomiast podczas drukowania z nylonu i t-glase warto się wspomóc ciekną warstwą kleju wodozmywalnego.

Producent zapewnia, że przy drukowaniu na jego podkładce nie ma potrzeby drukowania pierwszej warstwy grubszej niż pozostałe, jak to ma miejsce przy drukowaniu na taśmie kaptonowej czy malarskiej.

Pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić po naklejeniu naszej podkładki na stół drukarki to wypoziomowanie głowicy tak aby znajdowała się pomiędzy 0.1 a 0.25mm od stołu. Warto o tym pamiętać, ponieważ rozgrzana głowica dotykając podkładki może nam ją uszkodzić, co zresztą udało mi się niechcący zrobić 🙂
Do jej czyszczenia nie wolno używać agresywnych środków chemicznych czy przedmiotów z ostrymi krawędziami. Doskonale się o tym przekonałem, podczas mojego testowania owej podkładki.
Wszystkie testy z różnymi rodzajami filamentu przeprowadziłem na mojej wysłużonej w bojach drukarce Prusa i3 🙂
Pierwszym materiałem, od którego zacząłem test podkładki był PLA. Zacząłem od temperatury 190 stopni i zimnego stołu przy prędkości 35 mm/sek. Trudnością okazał się znalezienie odpowiedniego modelu do wydrukowania, ponieważ interesowało mnie kilka pierwszych warstw oraz czy model nie odkleja się po pewnym czasie od stołu, bardziej niż wysoki i efektowny wydruk. Po kilku minutach spędzonych na przeglądaniu serwisu Thingivers znalazłem odpowiedni model do wydrukowania 🙂

zdjęcie 1 zdjęcie 2

Obejrzyj film: http://youtu.be/LIzqe0hsQSw

 PLA do zimnego stołu klei się wręcz idealnie. Na zdjęciu można zobaczyć iż głowica mogła by być jeszcze niżej, ale nawet to nie miało wpływu na doskonałą przyczepność materiału do podkładki. Z oderwaniem również nie było żadnych problemów. Wydruk stawiał niewielki opór, ale lekki ruch palcem spowodował jego oderwanie się od stołu. Na podkładce nie został żaden ślad.

Zdjęcie 3

Jeśli chodzi o grzanie stołu podczas drukowania PLA, to sprawa wygląda zupełnie inaczej. Materiał przykleja się również bardzo dobrze, ale jest problem z jego oderwaniem. Trzyma się tak mocno, że przy próbie jego oderwania można wyrwać kawałek podkładki i tym samym zostawić trwały ślad, który będzie widoczny na przyszłych wydrukach. Niestety udało mi się tego dokonać. Szczęście w nie szczęściu, że oderwałem mały fragment podkładki nie przekraczający 1mm, ale ślad pozostał. Drukowanie z PLA  na grzanym stole z pomocą BuildTak jest raczej niewskazane 🙂

Z PLA wydrukowałem jeszcze jeden model, tym razem bardziej obszerny oraz zrezygnowałem z grzanego stołu. Wydruk nie sprawił większych trudności i nawet pokazał, że muszę jeszcze raz wypoziomować stół.

Zdjęcie 4  Zdjęcie 7

 

Zdjęcie 9  Zdjęcie 10

 

Obejrzyj film: http://youtu.be/jmg7Mv_ukEU

Po PLA przyszedł czas na ABS. Materiał ten jest drugim po PLA najczęściej stosowanym materiałem do drukowania, ale jest z nim o wiele więcej problemów niż przy PLA. Problemy z przyklejeniem się do stołu, nawet rozgrzanego do odpowiedniej temperatury, odklejanie się podczas drukowania a skończywszy na rozwarstwieniu i popękaniu drukowanego modelu. Każdy kto drukował z ABS doskonale zna te problemy.

Mój pierwszy wydruk na podkładce zacząłem z ustawieniami podobnymi do PLA. Oczywiście zmieniłem temperaturę głowicy na 235 stopni i prędkość na 30, ale postanowiłem sprawdzić czy ABS klei się do zimnego stołu. Chciałem po prostu sprawdzić czy ABS tak samo dobrze przykleja się do podkładki jak PLA. Również w przypadku ABS udało mi się dość szybko znaleźć odpowiedni model do drukowania 🙂

Zdjęcie 12

 Drukowanie ABS-em na zimnym stole okazało się miłą niespodzianką. ABS klei się do zimnego stołu ! Może nie do końca, ponieważ wydruk zaczął podnosić się do góry przy krawędziach, ale powiem szczerze, że zostałem dość pozytywnie zaskoczony :). Następną próbę z ABS-em przeprowadziłem już z rozgrzanym stołem. Temperaturę głowicy zwiększyłem o 5 stopni, do 240, natomiast stół rozgrzałem do 85 stopni. Tym razem wydruk trzymał się bardzo dobrze i tylko w jednym małym punkcie zaczął się odklejać.

Po próbie drukowania ABS-em muszę stwierdzić, że podkładka idealnie nadaje się drukowania na niej tym materiałem. Na pewno będę jeszcze eksperymentował z tym materiałem, dostosowując temperaturę stołu jak i głowicy, tak aby całkowicie zniknął problem odrywania się go od stołu.
Następnym materiałem, który przetestowałem na podkładce był Laywood, czyli PLA plus pył drzewny. Materiał budzi spore zainteresowanie podczas różnego rodzaju spotkań i warsztatów.
Muszę powiedzieć, że trochę się na nim zawiodłem drukując nim na testowanej przeze mnie podkładce. Materiał trzymał się dość dobrze stołu, ale mniejsze i wystające elementy nie przyklejały się dość mocno do stołu i przy następnym najechaniu głowicy zostały oderwane i utworzyły się małe glutki. Drukowałem w temperaturze 190 stopni na zimnym stole przy prędkości 40. Może to była wina źle dobranego modelu lub temperatury.
Trochę lepiej było kiedy ten sam wydruk wykonałem przy grzanym do 80 stopni , ale problem odrywania się nie zniknął całkowicie.

Zdjęcie 14

Na pewno Tak samo jak przy ABS poeksperymentuję z tym materiałem aby dojść do większej wprawy drukując na tej podkładce 🙂

Następnym materiałem który postanowiłem przetestować i po raz pierwszy użyć do drukowania jest Laybrick. Nie miałem wcześniej okazji drukować nim, więc żywiłem sporą nadzieję na interesujące wydruki 🙂
I nie zawiodłem się 🙂 Laybrick za zimnym stole przy temperaturze drukowania 170 stopni przyklejał się znakomicie. Nic nie odchodziło, a warstwy równo układały się jedna za drugą. Nie drukowałem już na grzanym stole ponieważ nie było już takiej potrzeby 🙂

Zdjęcie 16 Zdjęcie 18

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=qBV9wv8buCA

Po wydrukowaniu pierwszego w moim życiu modelu z Laybrick’a zauważyłem, że zachowuje się podobnie jak litofan drukowany z PLA czy ABS. Na pewno jest to ciekawy materiał do stworzenia oryginalnej rzeźby łączącej cechy litofanu 🙂

Ostatnim materiałem, który przetestowałem jest nylon 618. Widziałem, że do drukowania tym materiałem potrzebna jest specjalna płytka, do której przykleja się nylon. Sugerując się opisem producenta przystąpiłem do pierwszego drukowania nylonem.

Pierwszą próbę drukowania nylonem przeprowadziłem na zimnym stole, przy temperaturze głowicy 240 stopni i prędkości drukowania 35. Niestety po krótkim czasie przerwałem drukowanie, ponieważ filament w ogóle nie trzymał się stołu. Drugi wydruk przeprowadziłem już z grzanym do 85 stopni stole i przy temperaturze głowicy 245 stopni. Efekt był już o wiele lepszy:

Niestety o po jakimś czasie zauważyłem, że wydruk zaczyna się odrywać się od stołu mimo, że użyłem kleju. Nie kontynuowałem dalszego drukowania, ponieważ interesowały mnie pierwsze warstwy i ogólne zachowanie tego dość uciążliwego w druku materiału.

Nylon był ostatnim materiałem, którym drukowałem testując podkładkę BuildTak. Jeśli chodzi o PLA i ABS to myślę, że śmiało może nam zastąpić inne rozwiązania używane przy drukowaniu tymi materiałami. Co do innych materiałów to myślę, że warto przeprowadzić osobiste eksperymenty z podkładką BuildTak, oraz parametrami druku. Nie udało mi się tylko przetestować żadnego elastycznego filamentu jak np. NinjaFlex, ale na pewno to zrobię przy najbliższej okazji 🙂

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=fKrx553f3pg

Kończąc udane testowanie podkładki wykonałem litofan ze zdjęcia, które zostało wykonane w Kielcach na tegorocznych Dniach Druku 3D. Byłem tam razem z Pawłem Koczanem i udało się spotkać dawno niewidzianych przyjaciół z Rabbit Form, Milenę Piskorz oraz Łukasza Brandt.

Podziwiajcie 🙂

Zdjęcie 21 Zdjęcie22

                                                                                                                                                                                                          Autor: Łukasz Czuba



Miłośnik nowych technologii. Członek lubelskiego FabLabu i Makerspace. Pracuje jako programista PHP. Interesuje się elektroniką i ruchem makerów oraz ideą DIY. W wolnych chwilach zajmuje się jedną ze swoich pasji jaką jest druk 3D. Miłośnik kotów i herbaty.