Ocalić od zapomnienia – czyli, druk 3D jako cywilizacyjny przekaz historyczny i kulturowy

Ocalić od zapomnienia – czyli, druk 3D jako cywilizacyjny przekaz historyczny i kulturowy

W sierpniu 2015 r. islamscy bojownicy poważnie zniszczyli większość Świątyni Bela w Palmyrze, jeden z ważniejszych obiektów wśród pozostałości starożytnego miasta. Blisko dwutysiącletni zabytek to już drugi wysadzony w powietrze przez dżihadystów zabytek architekury w tym mieście. Świątynia Baalszamina, Bala oraz wiele innych antycznych ruin wpisane są na listę światowego dziedzictwa UNESCO od blisko 35 lat, a od dwóch na listę dziedzictwa zagrożonego. Obecnie, w symbolicznym geście pamięci i solidarności, ocalony portyk świątyni Bell zostanie zdigitalizowany i wydrukowany na drukarce 3D. Zduplikowane modele wkrótce będą wzniesione na londyńskim Placu Trafalgarskim i w Nowym Jorku.

Sanktuarium było miejscem kultu boga nieba, wzniesione w 32 r. n.e., za rządów cesarza Tyberiusza w południowo  -wschodniej części miasta. Posiadało charakterystyczny wygląd składający się z dwóch części – wielkiego, prostokątnego dziedzińca (205mx210m) i wybudowanej pośrodku celli (ok. 40mx14m). Mimo drobnych uszkodzeń, zachowało się w dobrym stanie aż do sierpnia ubiegłego roku.

OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA - czyli, druk cyfrowy jako cywilizacyjny przekaz historyczny i kulturowy 4

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Władze syryjskie zdążyły wcześniej ewakuować z miasta kilkaset posągów, aby uchronić je przed zniszczeniem. Jednak nie wszystkie zabytki można przenieść. Po opanowaniu Palmyru w połowie maja 2015 r, dżihadyści regularnie niszczą historyczne budowle, które ich zdaniem są symbolem pogańskiego bałwochwalstwa. Według bojowników każdy obiekt czczący innego boga jest świętokradztwem, a ich obowiązkiem jest eliminacja starożytnego dziedzictwa, które różni się od ich ekstremistycznych przekonań. Świątynia pochodząca z czasów rzymskich została zmasakrowana przez podłożone do wnętrza budowli bomby beczkowe. Te prymitywne ładunki, zbudowane z metalowych zbiorników po ropie naftowej, gazie lub wodzie, wypełniane są materiałami wybuchowymi, skrawkami metalu czy też śrubami, niosąc ogromne spustoszenie. Dym z wybuchu był widoczny z odległości kilku kilometrów. Na miejscu świątyni Bela – nie zostało nic poza jedną ścianą portyku odizolowanego od gruzów, co potwierdzają zdjęcia satelitarne.

OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA - czyli, druk cyfrowy jako cywilizacyjny przekaz historyczny i kulturowy 2

Odtworzenie ocalałego kawałka muru na innych kontynentach będzie zasługą Institute for Digital Archeology. We współpracy z UNESCO, Uniwersytetem Harvarda, Uniwersytetem Oksfordzkim oraz Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, specjaliści Instytutu uzbrojeni w lekkie, dyskretne i łatwe w użyciu kamery 3D nagrywają miliony obrazów przestrzennych zagrożonych artefaktów. Materiały zostaną wykorzystane do badań, programów edukacyjnych i replikacji 3D na bazie cementu. Każda z replik palmyriańskiego portyku stanie na wystawie w Londynie i Nowym Jorku w ramach World Heritage Week w kwietniu br.

OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA - czyli, druk cyfrowy jako cywilizacyjny przekaz historyczny i kulturowy 3

Niewątpliwie druk 3D to jeden z donioślejszych wynalazków ostatnich dekad. Niemal z dnia na dzień udowadnia, że to wspaniałe narzędzie mocno wkracza w wiele dziedzin naszego życia intrygując bogactwem zastosowania. Jego kolejna funkcja nośnika kultury i sztuki staje się narzędziem do walki z lekkomyślnymi zniszczeniami wojennymi i próby zachowania żywej pamięci historycznej.

Autor: Paulina Kubicz