Naukowcy z Wydziału Informatyki i Sztucznej Inteligencji Massachusetts Institute of Technology, Google Research i University of California Berkley opracowali system sztucznej inteligencji (AI), aby pokazać, jak porusza się ludzkie ciało. System, nazwany MoSculp, używa algorytmu, który może pobierać filmy 2D i przekształcać je w trójwymiarowe „rzeźby ruchu”.
Zrozumienie ruchu jest fundamentalne dla wszystkich żyjących gatunków, niezależnie od tego, czy chodzi o to, w jakim kierunku rzucać piłkę, czy widzieć ruch drapieżników i ofiar. Ponieważ tradycyjne filmy i zdjęcia do badania ruchu są dwuwymiarowe, nie pokazują nam podstawowej struktury 3D osoby lub przedmiotu zainteresowania. System, opracowany przez naukowców nazwany został MoSculp i używa algorytmu, który może pobierać filmy 2D i przekształcać je w trójwymiarowe „rzeźby ruchu”. Może to umożliwić znacznie bardziej szczegółowe badanie ruchu dla zawodowych sportowców, tancerzy lub każdego, kto chce poprawić swoje umiejętności fizyczne.
Zobacz także: Da Vinci Color Mini pozwala na niedrogie drukowanie w pełnym kolorze. Trwa kampania na Indiegogo.
„Wyobraź sobie, że masz film przedstawiający Rogera Federera serwującego piłkę w meczu tenisowym i film o tym, że uczysz się tenisa” – mówi doktorant Xiuming Zhang. „Można wtedy budować rzeźby ruchowe obu scenariuszy, aby je porównać i dokładniej zbadać, gdzie trzeba coś poprawić”.
Zobacz także: Studentki z Plymouth opracowują drukowane 3D, niezwykłe protezy piersi
Wszystko, czego potrzebuje MoSculp to sekwencja wideo. Oto jak to działa: Po wczytaniu filmu do systemu, MoSculp najpierw automatycznie rozpoznaje kluczowe punkty 2D na ciele osoby, na przykład biodro, kolano i kostkę baleriny, podczas gdy wykonuje skomplikowaną sekwencję taneczną. Następnie bierze najlepsze możliwe pozy z tych punktów, aby przekształcić je w „szkielety 3D”. Po połączeniu tych szkieletów system generuje rzeźbę ruchową, która może być drukowana 3D, pokazując płynną, ciągłą ścieżkę ruchu nakreśloną przez podmiot. Użytkownicy mogą poruszać się po rzeźbie i dostosowywać swoje figury, aby skupić się na różnych częściach ciała, przypisać różne materiały a nawet dostosować oświetlenie, by następnie wydrukować je za pomocą drukarki 3D.
Podczas prób naukowcy odkryli, że ponad 75 procent badanych uważało, że MoSculp zapewnia bardziej szczegółową wizualizację do badania ruchu niż standardowe techniki fotograficzne. Obecnie MoSculp wykorzystuje tylko filmy z jednym podmiotem, ale zespół ma nadzieję, że rozszerzy się na wiele osób. Badacze wierzą, że w przyszłości będzie można go wykorzystać do badania również takich rzeczy, jak zaburzenia społeczne, interakcje międzyludzkie czy dynamika zespołu.
Źródło: 3ders.org