MoSculp potrafi tworzyć trójwymiarowe „rzeźby ruchu” z filmów 2D

MoSculp potrafi tworzyć trójwymiarowe „rzeźby ruchu” z filmów 2D

Naukowcy z Wydziału Informatyki i Sztucznej Inteligencji Massachusetts Institute of Technology, Google Research i University of California Berkley opracowali system sztucznej inteligencji (AI), aby pokazać, jak porusza się ludzkie ciało. System, nazwany MoSculp, używa algorytmu, który może pobierać filmy 2D i przekształcać je w trójwymiarowe „rzeźby ruchu”.

Zrozumienie ruchu jest fundamentalne dla wszystkich żyjących gatunków, niezależnie od tego, czy chodzi o to, w jakim kierunku rzucać piłkę, czy widzieć ruch drapieżników i ofiar. Ponieważ tradycyjne filmy i zdjęcia do badania ruchu są dwuwymiarowe, nie pokazują nam podstawowej struktury 3D osoby lub przedmiotu zainteresowania. System, opracowany przez naukowców nazwany został MoSculp i używa algorytmu, który może pobierać filmy 2D i przekształcać je w trójwymiarowe „rzeźby ruchu”. Może to umożliwić znacznie bardziej szczegółowe badanie ruchu dla zawodowych sportowców, tancerzy lub każdego, kto chce poprawić swoje umiejętności fizyczne.

Zobacz także: Da Vinci Color Mini pozwala na niedrogie drukowanie w pełnym kolorze. Trwa kampania na Indiegogo.

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

„Wyobraź sobie, że masz film przedstawiający Rogera Federera serwującego piłkę w meczu tenisowym i film o tym, że uczysz się tenisa” – mówi doktorant Xiuming Zhang. „Można wtedy budować rzeźby ruchowe obu scenariuszy, aby je porównać i dokładniej zbadać, gdzie trzeba coś poprawić”.

Zobacz także: Studentki z Plymouth opracowują drukowane 3D, niezwykłe protezy piersi

MoSculp potrafi tworzyć trójwymiarowe "rzeźby ruchu" z filmów 2D 2

Wszystko, czego potrzebuje MoSculp to sekwencja wideo. Oto jak to działa: Po wczytaniu filmu do systemu, MoSculp najpierw automatycznie rozpoznaje kluczowe punkty 2D na ciele osoby, na przykład biodro, kolano i kostkę baleriny, podczas gdy wykonuje skomplikowaną sekwencję taneczną. Następnie bierze najlepsze możliwe pozy z tych punktów, aby przekształcić je w „szkielety 3D”. Po połączeniu tych szkieletów system generuje rzeźbę ruchową, która może być drukowana 3D, pokazując płynną, ciągłą ścieżkę ruchu nakreśloną przez podmiot. Użytkownicy mogą poruszać się po rzeźbie i dostosowywać swoje figury, aby skupić się na różnych częściach ciała, przypisać różne materiały a nawet dostosować oświetlenie, by następnie wydrukować je za pomocą drukarki 3D.

MoSculp potrafi tworzyć trójwymiarowe "rzeźby ruchu" z filmów 2D 1 MoSculp potrafi tworzyć trójwymiarowe "rzeźby ruchu" z filmów 2D

Podczas prób naukowcy odkryli, że ponad 75 procent badanych uważało, że MoSculp zapewnia bardziej szczegółową wizualizację do badania ruchu niż standardowe techniki fotograficzne. Obecnie MoSculp wykorzystuje tylko filmy z jednym podmiotem, ale zespół ma nadzieję, że rozszerzy się na wiele osób. Badacze wierzą, że w przyszłości będzie  można go wykorzystać do badania również takich rzeczy, jak zaburzenia społeczne, interakcje międzyludzkie czy dynamika zespołu.

 

Źródło: 3ders.org

 

 



Nowymi technologiami interesuje się od kilku lat. W Rabbit Form zajmuje się m.in. działaniami z obszaru PR. Prywatnie jest także entuzjastką muzyki, kultury włoskiej, sztuki kulinarnej, jazdy na nartach i snowboardzie.