GE Aviation zamontuje wydrukowaną część w silniku Boeinga

GE Aviation zamontuje wydrukowaną część w silniku Boeinga

Przemysł lotniczy to jedna z najbardziej zaawansowanych znanych nam gałęzi przemysłu na świecie. Niezwykłe rozwiązania, kosmiczne materiały i ciągłe dążenie do zapewnienia możliwie maksymalnego bezpieczeństwa, to domena przemysłu lotniczego. Nie jest to jednak zadanie łatwe. Samolot jest przecież wystawiony na wiele przeciwności. Działające na statek powietrzny siły, warunki atmosferyczne, czy zawodność zarówno elektroniki jak i mechaniki, stawiają przed inżynierami coraz to nowsze wyzwania. Krok po kroku, lotnictwo staje się jednym z głównych użytkowników druku 3D i pionierem w jego adaptacji w „prawdziwym życiu”. Co więcej, z pełnym zaufaniem zaczyna montaż części w punkcie krytycznym samolotu – silniku odrzutowym.

http://3dprinting.com/wp-content/uploads/2015/04/ge-3d-printed-engine-part-1.jpg Czujnik temperatury sprężarki


                                                     Czujnik temperatury sprężarki

Największy na świecie dostawca silników lotniczych, firma GE Aviation otrzymał  właśnie po raz pierwszy na świecie zgodę od FAA (U.S. Federal Aviation Administration) na montaż w swoich silnikach przeznaczonych dla cywilnych samolotów części wytwarzanych w technologii druku przestrzennego. W lotnictwie zarówno Boeing jak i Airbus wykorzystywały druk 3D już wcześniej, jednak nie były to elementy tak kluczowe jak silniki, jest więc to swego rodzaju milowy krok poczyniony przez GE. Przekroczona została pewna granica, która wcześniej ograniczała użycie komponentów powstałych w technologii addytywnej. Oznacza to tym samym, że druk 3D niejako dojrzał do tak poważnego przemysłu. Dzięki swym zaletom, do których głównie w lotnictwie zalicza się obniżenie masy, już jest ceniony, a nie będzie dużym nadużyciem stwierdzenie, że jest on zwyczajnie przyszłością lotnictwa.

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Przechodząc do sedna, certyfikacją został objęty wlotowy czujnik temperatury sprężarki. Wydrukowana obudowa musi ochronić delikatne układy elektroniczne czujnika przed zamarzaniem, czy wpływem zmian ciśnienia wewnątrz silnika.

Wtrysk paliwa http://3dprinting.com/wp-content/uploads/2015/04/ge-3d-printed-engine-part-2.jpg

                                                                   Wtrysk paliwa

GE nie zamierza oczywiście na poprzestać na tym jednym komponencie. Już teraz wiemy, że firma będzie się ubiegać o certyfikat dla dyszy wtrysku paliwa. Druk 3D okazał się przy jej produkcji nieoceniony, gdyż gotowa część w porównaniu z tradycyjnie produkowaną, charakteryzuje się pięciokrotnie dłuższą żywotnością, masą niższą o 25%, pracą w niższej temperaturze, dzięki wewnętrznym kanałom wentylacyjnym i co chyba najbardziej imponujące, jest pojedynczą, spójną częścią, podczas gdy pierwowzór zawiera aż 18 części składowych! Sami konstruktorzy za największą zaletę technologii addytywnej, uważają możliwości tworzenia części w sposób niewykonalny tradycyjnymi metodami. Mogą oni wielokrotnie modyfikować części aby poprawić ich parametry, do momentu osiągnięcia porządanego przez nich optimum. W tym przypadku bowiem, głównym założeniem było poprawienie ilości wypalanego paliwa o 15%

Czujniki temperatury trafią do ponad 400 silników w które wyposażone będą samoloty Boeing 777, które także dotknęły niedawno gruntowne zmiany technologiczne, aby konkurować z nowym Airbusem A350. Konstruktorzy samolotów jeszcze nie raz zadziwią nas pewnie użyciem technologii 3D, pozostaje teraz czekać na ich kolejne pomysły.

Napisz do nas, a na organizowanych przez nas szkoleniach i warsztatach dowiesz się wszystkiego o druku 3D.

Autor: Krzysztof Sus



Student Analityki Społecznej na łódzkim wydziale ekonomiczno-socjologicznym z zamiłowaniem do motoryzacji, lotnictwa i nowoczesnych technologii. Eksplorator hiszpańskiego rynku 3D w Rabbit Form.


One thought on “GE Aviation zamontuje wydrukowaną część w silniku Boeinga

Komentowanie jest wyłączone.