BMW też drukuje w 3D

BMW też drukuje w 3D

Nieważne czy do tworzenia części śmigłowców, czy też całych samochodów. Technologia druku przestrzennego jest wykorzystywana w przemyśle już od lat. Jednak mimo to, często na drodze do stworzenia jedynego w swoim rodzaju urządzenia, pojazdu albo też zwykłej części stawały koszty, które częstokroć przerastały kieszenie konstruktorów. Na szczęście dla nich wiele wskazuje na to, że ten problem już wkrótce może doczekać się rozwiązania.

Dzięki intensywnym badaniom nad metodami druku przestrzennego, używanie tej technologii zaczyna mieć sens. Szczególnie dla tych produktów, które tworzone są w ograniczonej ilości lub są robione na zamówienie.

Samochód wyścigowy ze stajni BMW
Spośród wielu firm, które zobaczyły swoją przyszłość w druku 3D, szczególną uwagę przykuwa niemiecki koncern samochodowy – BMW. W ostatnich latach monachijski potentat wielokrotnie skorzystał z naszej ulubionej technologii. Raz w celach związanych z BHP, kiedy to pracownicy produkcji otrzymali wydrukowane na miarę ochraniacze kciuka. Drugi, gdy druk 3D przyczynił się do powstania koncepcyjnych aut zaprojektowanych przez studentów. I trzeci, gdy poprowadził do stworzenia idei samochodów z surowców biodegradowalnych.

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Teraz BMW szykuje się do kolejnego sezonu niemieckiej ligi samochodów wyścigowych (DTM), świętując jednocześnie produkcję pięćsetnego koła pompy wody, które zostało zrobione z wykorzystaniem druku przestrzennego.

Koło pompy wody
Koło pompy wody to część, która narażona jest na pracę w wyjątkowo ciężkich warunkach, dlatego też do jej produkcji użyto wyjątkowo trwałego stopu aluminium. By ją wytworzyć, inżynierowie użyli metody SLM (Selective Laser Melting), która polega na tym, że materiał (w tym wypadku sproszkowany stop aluminium) kładziony jest warstwowo, a każda z jego warstw zostaje uderzona wiązką laserową, za sprawą czego drobinki proszku łączą się ze sobą, tworząc pożądany, utwardzony już kształt. Przebieg tego procesu możecie obejrzeć w załączonym materiale wideo.

Widzimy zatem, że metoda SLM daje możliwość produkcji niezwykle trwałych metalowych komponentów, które są w stanie sprostać ultra wysokim wymaganiom wytrzymałościowym. Jej przewaga w stosunku do innych metod druku 3D jest w tym przypadku bezdyskusyjna.

Koło pompy wody jest częścią wysoce wydajnego mechanizmu napędowego, który 70% czasu pracy działa na pełnych obrotach. Te ekstremalne warunki spowodowały, że inżynierowie BMW w 2010 roku byli zmuszeni wymienić dotychczasową plastikową pompę, na nową, aluminiową. Wykorzystanie SLM w produkcji koła pompy wodnej okazało się strzałem w dziesiątkę.

Koło pompy wody stworzone metodą SLM

„Dzięki nowej metodzie udało nam się osiągnąć idealną aerodynamikę komponentu, gotową sprostać wymaganiom, jakie stawiają przed nim wyścigi DTM. Dodatkowo do produkcji nie potrzebujemy dodatkowych narzędzi ani form, co czyni ją bardziej oszczędną” – podkreślają przedstawiciele BMW.

Źródło: www.3ders.org

Napisz do nas, a na organizowanych przez nas szkoleniach i warsztatach dowiesz się wszystkiego o druku 3D

Autor: Maciej Combrzyński-Nogala




3 thoughts on “BMW też drukuje w 3D

Komentowanie jest wyłączone.