7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D [część I]

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D [część I]

Drukarki 3D znajdują się wysoko na liście narzędzi, które na pierwszy rzut oka mogą się wydawać trudne w obsłudze i wykorzystania w klasie. O ile obawy przed czymś, czego jeszcze nie poznaliśmy mogą budzić niepokój i opór, tak wiemy też, że technologia druku 3D może być cennym narzędziem, wspomagającym proces nauczania. Dzielimy się poniższymi wskazówkami dotyczącymi wspomnianej technologii w nadziei, że rozwiejemy część twoich obaw.

Drukarki 3D bywają mniejsze niż drukarki do papieru

Wiele osób wyobraża sobie drukarki 3D jak coś zupełnie nieporęcznego a wręcz podobnego do komputera z 1950 roku – dużego i kłopotliwego. Jednak bardzo dużo drukarek 3D, dostępnych na rynku w technologi FDM/FFF z powodzeniem mieści się na niewielkim biurku. Nie zajmą zatem wiele miejsca w klasie lub szkolnym laboratorium.

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D 1

Źródło: www.slideshare.net

zaprojektujemy szkolenie z druku 3d dla twojej firmy

Zobacz także: Przeprowadzono badanie dotyczące gotowości nauczycieli do korzystania z technologii druku 3D w szkole

Projektowanie modeli i drukowanie 3D wymagają czasu

Uczniowie będą potrzebowali różną ilość czasu na stworzenie swoich kreacji w programie do projektowania i modelowania 3D. Zależy to w dużej mierze od indywidualnych predyspozycji i sprawności przy wykonywaniu ćwiczenia. Ważne jest, aby pamiętać, że sam proces drukowania 3D wymaga czasu. W zależności od wielkości przygotowanego modelu, modelu drukarki 3D i wybranych ustawień dotyczących jakości czy prędkości, proces ten może trwać od 45 minut do 2, 6 godzin lub dłużej. Jest to ważny szczegół, który należy wziąć pod uwagę podczas planowania lekcji z użyciem drukarki 3D.

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D 2

Zobacz także: Druk 3D doskonałym narzędziem w edukacji STEAM

Drukarki 3D i wiele programów do modelowania przestrzennego jest łatwiejszych do opanowania niż myślisz

Czasem nauczyciele martwią się, ile czasu będą musieli poświęcić, aby opanować umiejętności związane z obsługą drukarki 3D czy modelowania choćby podstawowych brył. Wiedz, że istnieje wiele programów do modelowania przestrzennego, które oferują zróżnicowany poziom trudności. Nie będzie zatem problemem dobranie takiego wariantu, który będzie odpowiedni dla osób początkujących jak i tych bardziej zaawansowanych. Więcej na ten temat można poczytać w artykule „Druk 3D w edukacji: TOP 5 najlepszych programów do modelowania CAD dla szkół”

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D 3

Drukarki 3D wymagają konserwacji

Na rynku dostępnych jest wiele modeli drukarek 3D, zarówno takich, które sprzedawane są w formie zestawów do samodzielnego montażu, jak i takich, które są gotowe do pracy zaraz po wyjęciu z pudełka. Niezależnie od opcji na jaką się zdecydujesz, wspólnym mianownikiem jest konieczność ich konserwacji. Wielu producentów drukarek 3D dołącza do swoich produktów dość szczegółową instrukcję użytkowania. W instrukcji tej znajdują się także aspekty związane z podstawowymi czynnościami konserwacyjnymi i serwisowymi. Może to być np. informacja dotycząca poziomowania platformy roboczej, sposobów odtłuszczania powierzchni, by wydruki dobrze przywierały, po takie aspekty jak usuwanie resztek filamentu (materiału do druku)  z ekstrudera.

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D 4

                                                                                Źródło: www.zmorph3d.com

Zobacz także: Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o ZMorph VX i nie boicie się zapytać

Drukarka 3D jest bezpieczna dla dzieci

Planując zakup drukarki 3D do szkoły należy sobie zadać kilka pytań. Pierwszym z nich, jest pytanie dotyczące tego, kto będzie ją użytkował a ściślej – do jakiej grupy wiekowej ma być adresowana. Drugim, podstawowym pytaniem jest – co chcemy drukować. I tutaj podobnie jak w przypadku oprogramowania – istnieje wiele opcji wyboru. Dostępne są również takie urządzenia, które są stricte dedykowane dzieciom. Ich obszar roboczy jest najczęściej zabudowany (wszystko to, by jednak okiełznać niepohamowaną ciekawość najmłodszych dzieci przed np. dotykaniem głowicy ;)), niemniej, pracę drukarki 3D i powstające modele można obserwować przez szybkę. Dodatkowe oświetlenie diodami LED i ciekawy design z pewnością przypadną uczniom do gustu.

Zobacz także: Brytyjscy naukowcy z The Big Bang Fair drukują 3D obiady w szkole, by zainteresować uczniów przedmiotami ścisłymi

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D 5

Większość drukarek 3D w technologii FFF/FDM (osadzania topionego materiału) drukuje naraz w 1 kolorze

Zanim uczniowie przystąpią do urzeczywistniania swoich projektów, warto wiedzieć, że wiele drukarek 3D w technologii FFF/FDM (osadzania topionego materiału) drukuje naraz w 1 kolorze. Oczywiście są drukarki 3D, które mają podwójną głowicę (dual extruder), co pozwala na jednoczesne drukowanie np. w 2 kolorach, jeśli mamy do czynienia z materiałami o podobnych właściwościach termicznych. Rozwiązaniem dla tych, którzy nie posiadają drukarki 3D z podwójną głowicą a chcą mieć wielokolorowy wydruk są czynności post – processingowe. Istnieją specjalne farby lub spray’e, którymi można dowolnie ozdabiać modele. Warto zaznaczyć, że istnieje w Polsce wiele firm, które dostarczają materiał do druku (filament) w różnorodnej gamie kolorystycznej i w przystępnych cenach.

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D 6

www.allthat3d.com

Nie zawsze trzeba samemu projektować modele, które chcesz wydrukować na drukarce 3D

Oczywiście, jak najbardziej zachęcamy do tworzenia własnych kreacji, bo nic nie sprawia, że przyswajamy wiedzę bardziej niż praktyka i… popełniane błędy. I bardzo dobrze! Dzięki umiejętności projektowania i obsługi drukarki 3D możemy zaobserwować wyniki naszej pracy lub pracy uczniów. Błędy uczą myślenia przyczynowo – skutkowego i sprawiają, że rozwijamy się twórczo. Niemniej, jeśli ktoś nie czuje się na siłach, by za wszelką cenę projektować modele do druku, dostępnych jest wiele platform, udostępniających bezpłatne modele. Jedną z najpopularniejszych jest Thingiverse, gdzie można znaleźć obiekty z różnych kategorii ( w tym edukacji) i bardzo użyteczne pomoce dydaktyczne.

Zobacz także: Edukacja i druk 3D. 10 drukowanych pomocy naukowych, które przydadzą się w szkole

7 rzeczy, które powinien wiedzieć nauczyciel na temat technologii druku 3D 7

Źródło: www.thingiverse.com


Druk 3D w Twojej szkole:

W Rabbit Form specjalizujemy się w organizowaniu i prowadzeniu szkoleń i warsztatów z druku 3D dla szkół. Wspieramy pracę nauczycieli i wzmacniamy ich kompetencje zawodowe w zakresie projektowania przestrzennego i druku 3D, zgodnego z potrzebami szkoły. Pomagamy w zrozumieniu obsługi drukarki 3D i jej efektywnego wykorzystania podczas zajęć z uczniami. Kładziemy nacisk na kształcenie praktycznych umiejętności nauczycieli w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów z wykorzystaniem druku 3D. Mamy udokumentowane doświadczenie w pracy z uczniami szkół podstawowych, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych oraz z uczelni wyższych, przeprowadzając ich bezstresowo przez proces „od wirtualnego projektu po fizyczny obiekt w dłoni”.

Serdecznie zapraszamy do współpracy przedstawicieli szkół z całej Polski, które chciałyby wdrożyć technologię druku 3D w swojej placówce. Zapytania prosimy kierować pod adresem e – mail: info@rabbitform.pl lub pod numerem telefonu 600-816-927.

 



Nowymi technologiami interesuje się od kilku lat. W Rabbit Form zajmuje się m.in. działaniami z obszaru PR. Prywatnie jest także entuzjastką muzyki, kultury włoskiej, sztuki kulinarnej, jazdy na nartach i snowboardzie.